Wednesday 25 September 2013

Rawatan Kesuburan (Suntikan Humog dan Jenis Ubat)

Semalam selesai sudah aku buat TVS dan hasilnye ade sedikit rs sedih bila doc bgtau telur belah kanan ada 3 biji tp kecik2 je..saiz 0.8 je n sebelah kiri ada byk telur tp smuanye kecik2 je comel2 je..paling besar pun saiz 1.1...tya doc klu nk elok kne brapa besar saiz telur..doc ckp kne 18 ke atas...pergghhhh...jauh gile beza saiz telur aku..tu la semalam dh rs down skit..huhu....


Dan aku tya doc lg cara mcm mna nk besarkan saiz telur..jwpn doc aku kne suntikan Humog 3 hari berturut2...aku igt dtg lain kali nk suntik tu rupanya dan2 tu jugak...aku kne buat suntikan Humog 75 iu 3 hari berturut-turut dan pada waktu yg same...so semalam suntikan pertama telah dibuat...1 suntikan Humog 75 iu RM75.00..so smlm byr la RM230 (Humog RM225 + RM5 Ais bag).. Ade lg 1 berita sedih...Doc ckp rahim aku cantik tp nipis..alamakkk...sedih lagi...ET cuma 3.4 je...normal doc nk 8..Fuhhh...dugaannnn...

http://rinazinal6032.blogspot.com
Humog dan Ais Bag

Nak cucuk ubat ni pulak aku kne buat dekat Makmal O&G, UPM Fakulti Perubatan sebelah Hospital Serdang tuh..aku igtkan kene buat kt Hosptal Serdang aje. Maka berjalan jauh la aku ke bangunan sebelah tuh..nk buat cmne kan..Kenapa ada Ais Bag? ha...ni sebab aku kene cucuk sendiri kat rumah..so nk bwk balik ubat ni kene jaga suhu dia..xnak nti ubt ni rosak..mahal tuhhhh..hehheehe. Ubat ni fungsi nye tuk membantu pembesaran dan perkembangan telur..telur aku kan kecik..selesai urusan cucuk Humog ni aku kene patah balik ke Hospital Serdang utk amik ubat pulak...aduhaiii...xpe sabar....

http://rinazainal6032.blogspot.com
Banyak nye Ubat

Ha..ni la ubat2 yg harus aku makan...banyak kan..tp xpe dh biasa mkn ubt byk2 ni dh sebelum nih...ye la Metformin ,Clomid, Provera dan Asid Folik senantiasa...so dh lali n dh jemu mkn ubt. Ubt2 ni free je cume cucuk Humog tu je kne byr..


Esok lagi sekali kene buat TVS..harap2 telur aku berkembang dan membesar dengan cantik supaya aku boleh teruskan proses IUI..InsyaAllah..amiinn...Kos rawatan IUI RM550..tp aku boleh claim balik sbb kje gomen..lega la skit kan..Hopefully semuanya berjalan lancar dan ada rezeki tuk jadi seorang ibu...Ya Allah, permudahkan la urusan ku..Makbulkanlah permintaan ku..Amiinnn...

1 comment: