Wednesday 2 October 2013

Rawatan IUI

Alhamdulillah...hari ni tibalah hari yg ditunggu tunggu untuk jalani proses IUI..terus naik tgkt 6 fakulti perubatan upm..pukul 9.30 dh sampai kt makmal o&g atau dikenali RRU UPM..dh sampai2 tgk pintu kunci pulak..xde org..call tp x pick up..so tggu kt luar jap..dlm 10minit staff sampai..staff srh kami pergi breakfast dulu dlm pkul 11 pg naik balik..

Jam dh menunjukkan pkul 10.50 pg..so aku trs ajk husben naik ats..trs staff bg botol utk proses pengumpulan semen..dlm pkul 12.30 siap sperm washing..staff tu ckp sperm dh pilih yg berkualiti..byk...senyum simpul husben aku..bangga sgt la tuh..menyampah...hehehe

Dlm pukul 1 Dr.Maiza pun sampai trs isi form utk claim kos perubatan aku dan ubat2 smua lah..nurse Pn.Suhana bg kain kt aku dan bersedia utk jalani proses iui..nurse bg kata2 smgt supaya aku x risau..suh bertenang..baik pn.suhana ni..suh aku byk bc doa supaya kjyaan iui ni milik aku..

Doa dan zikir x putus2 aku baca..sejuk dlm bilik tu buat aku menggigil..sabar...doc n nurse tgh buat preparation..proses pun bermula..doc mintak izin nk masukkn spekulum..aduihhh..senak jugak la.tp aku boleh tahan lg..kuatkan semangat..sabar dan trskn bc ape yg patut..

Doc bgtau alat spekulum tu kecik x nmpk jalan nk masukkn sperm..aku dh risau..aku takut rahim terbalik..aku trs tya doc dan doc ckp rahim aku ok cume ke bawah skit..lgpun aku x pernah bersalin dan ni 1st iui so jln sempit skit..doc masukkn jari tuk nk cari jln..aduihhh sakit lg..dan doc ckp ade skit bleeding..aku dh cuak tp redha aje ape yg doc buat..doc kan buat ape yg terbaik..so aku kne terima..

Lepas tu doc keluarkan balik spekulum yg saiz kecik tu sbb nk tukar ke saiz yg besar..terkejut jugak aku tp biarkan..trskn bc doa dan zikir..bila doc masukkan spekulum yg bsr tu br nmpk jalan..so doc srh aku get ready sbb nk masukkan sperm husben..lega...

Dlm 30 minit camtu..proses siap..doc tunjuk tiub pjg yg digunakn tuk msukkn sperm..mak aiiii...pjgnyer..ptt sakit..tp sakit dan senak iui x seteruk sakit n senak buat HSG dulu..mmg serik buat HSG..sakit n senak yg amat sgt..

Sebelum spekulum dikeluarkan..doc mntk nurse scan perut aku sbb nk tunjukkn aku sperm husben dlm rahim aku..lps dh nmpk..br doc kuarkn alat tu..lega sgt.harap2 sperm tu trs menuju mencari telur aku..so selesai lah sudah proses iui aku..

Doc suruh aku baring mengiring ke kiri sbb telur aku byk belah kiri..nurse tlg letakkn bantal bawah punggung supaya sperm trs gerak ke telur..dlm 30 minit jugak lah..aku dh mula rs nk terkencing tp ms x sampai 30 minit lg..adiuhh cmner nih..kang terkencing aku ats katil nih..ohh tidakkkk...aku sbr...xnk la nti ade effect plk kan..tggu aje la..tahan kencing..

Dlm pkul 2.30 nurse masuk bilik dan bgat aku dh bole bgun...fuhhh..trs aku tya nurse bole x aku nk g kencing..nurse ckp bole je..apelg...trs kuar g toilet..tgk muka husben dh bosan tggu kot pastu tgk ade 3 psgan nk buat ape ntah..mybe tvs atau iui mcm aku jgk..smua psgn muda mcm aku jugak...aku muda ke? Haha....muda la sgt...

Fuhhh lega bila kita dh lepas smua neban yg ditanggung..setelkan byrn..nurse pesan mkn duphaston 1 bijik 3 kali sehari..pkul 8 pg..4pm dan 10pm..dan aku tgk ade lg ubat2 yg aku kne amik..nurse tnjuk ubat utrogestan..nurse bgtau ubt ni bkn makan tp kene masukkn kt dalam vagina..haaahhh berkerut muka dahi aku bila dgr nurse ckp kne masukkan 1 biji 3x sehari..

Duphaston dan Utrogestan ni utk kuatkan rahim..utrogestan ni 3boxs rm150..kcing..kcing..duit lg..xpelah aku kan bole claim blk xde lah terasa sgt kan cume rasa risau nk masukkn ubt tu dlm tutttt...nurse ckp tggu 14hari klu x period br bole buat upt...sabarrrr..penantian satu penyiksaan..klu aku period mknanye gagal...ohhh tidakkk..tp aku xbole tolak takdir..kne trima qada n qadar...

Ya Allah..Kau permudahkanlah dan berkatilah usaha hambaMu ini..aku bermohon agar ada rezki aku tuk bergelar sorg ibu..insyaallah aminnn...

No comments:

Post a Comment